2) Vlákna starověku: Egypt, Mezopotámie a antický svět

10.06.2025

Textilní řemeslo bylo v dávných civilizacích víc než jen součástí každodenního života – bylo projevem kultury, estetiky, moci i víry. Ať už šlo o jemné lněné závoje egyptských kněží nebo složité vlněné koberce mezopotámských králů, vlákno bylo jazykem, kterým lidé starověku mluvili – v oděvu, obřadech i pohřební výbavě.

🏺 Egypt: království lnu a preciznosti

Staří Egypťané byli skutečnými mistry textilu. Už ve třetím tisíciletí př. n. l. pěstovali len ve velkém měřítku a vyráběli z něj extrémně jemné příze. Dochované lněné tkaniny z hrobek (např. z hrobu Tutanchamona) mají až 80 až 100 nití na cm², což odpovídá kvalitě velejemného plátna i dnes. Lněná plátna uměli zhotovovat z tak jemných přízí, že byla průhledná.

Egypťané používali vodorovné i svislé tkalcovské stavy, často obsluhované ženami. Vlákna se předla ručně na vřetenu s přeslenem, sušila a dále bělila na slunci. Výsledné tkaniny sloužily nejen k odívání, ale i jako pohřební rubáše, závoje, závěsy a balicí materiál pro mumifikaci.

Textilní výroba měla i náboženský rozměr – kněží nosili plátno "čisté jako Maat", bohyně pravdy. A faraonova roucha byla symbolem jeho božského postavení.

Zajímavost:

🏺 Kdo předl a tkal ve starověkém Egyptě - ženy, nebo muži?

Na rozdíl od jiných starověkých civilizací (např. Mezopotámie nebo Řecka), kde předení a tkaní bylo především ženskou činností, je situace v starověkém Egyptě méně jednoznačná a do značné míry odlišná.

📜 Co víme z historických pramenů a archeologie:

✅ Ano, ženy předly – ale nejen ženy

  • Ikonografie (nástěnné malby, reliéfy) ukazuje především ženy při předení a tkaní, zejména v domácím prostředí.
  • V chudších vrstvách se předení a výroba oděvů odehrávala v domácnosti, a ženy byly hlavními nositelkami těchto dovedností.

⚖️ ALE – ve státně organizované textilní výrobě byli především muži, otroci

  • V palácových a chrámových dílnách (např. v Nové říši) pracovali i muži, zejména na větších tkalcovských stavech.
  • Nápisy z dílen chrámu Ramesse II. nebo Deir el-Mediny zmiňují muže jako tkalce, řezače lnu, kontrolory kvality látky, zatímco ženy často vykonávaly předení nebo přípravné práce.
Tkaní na svislém stavu
Tkaní na svislém stavu

🌾 Mezopotámie: vlněná civilizace

Na rozdíl od Egypta, kde dominoval len, byla Mezopotámie (Sumer, Akkad, Babylón) civilizací vlny. Ovečky a kozy byly běžnou součástí hospodářství a předení vlny mělo zásadní význam.

Mezopotámci používali vertikální tkalcovské stavy se závažími, předli vlnu na ručních vřetenech a barvili ji pomocí přírodních barviv – například z okru, indiga nebo šafránu. Tkaniny byly často bohatě zdobené geometrickými i zvířecími motivy.

Textilní řemeslo bylo natolik důležité, že chrámové instituce organizovaly dílny se stovkami žen-přadlen a tkalců. Měly stanovené normy a výkonnostní cíle. Dokonce byly vedeny účetní záznamy o produkci příze, které se zachovaly na klínopisných tabulkách.

🏛 Řekové: textil jako symbol kultury

V klasickém Řecku bylo tkaní součástí ideálu ženské ctnosti a domácnosti. Penelopé, manželka Odyssea, se stala symbolem věrnosti právě tím, že ve dne tkala pohřební rubáš pro Laerta – a v noci ho párala. Tkaní bylo rituálním i praktickým činem.

Řekové zpracovávali jak len, tak vlnu – používali vodorovné i svislé stavy a jejich pláště, chitóny a himationy byly z jednoduchých, často nebarvených tkanin. Důraz byl kladen na drapérii – tedy na to, jak látka na těle padne.

🏛 Římanky, vřeteno a společenská prestiž

Ve starověkém Římě nebylo předení a tkaní jen každodenní činností – bylo to společensky prestižní umění, zejména pro ženy z vyšších vrstev. Dívky z patricijských rodin se od mládí učily příst, tkát a vyšívat. Nešlo však jen o zručnost, ale o projev ctnosti, klidu a ideálu římské matrony.

👉 Zajímavost:
I manželky císařů byly často zobrazovány s vřetenem v ruce, a na náhrobcích významných žen se objevují nápisy jako "lanificia fui" – "byla jsem přadlenou" – coby výraz ženské morální hodnoty.

Přadlena byla vážená žena. Nejen proto, že něco vytvářela, ale protože tím ztělesňovala ideál zodpovědné a ctnostné správcové domácnosti. Předení navíc snižovalo požadavek na vysoké věno – žena, která uměla vytvořit hodnotu vlastníma rukama, měla symbolickou ekonomickou sílu.

⚖️ Ale kdo vyráběl látky pro trh a armádu?

Zatímco ženy z vyšších vrstev předly a tkaly z důvodu prestiže nebo rodinné tradice, skutečnou produkci textilu ve velkém zajišťovaly otrokyně. Ve větších římských domácnostech, vilách a hlavně ve státních dílnách (např. pro vojsko nebo armádní zásobování) pracovaly otroci a otrokyně ve specializovaných tkalcovských dílnách – "officinae textoriae".

Tam se přadlo, tkalo, barvilo i stříhalo ve velkých objemech. V dobách válek a expanze byla výroba oděvů pro vojsko naprosto zásadní – a závislá právě na otrocké práci. Tito lidé zůstávali bezejmenní – jejich dovednosti nebyly oslavovány, ale byly nezbytné.

✨ Dvě roviny textilu v antice

Ve starověkém Římě tak vedle sebe existovaly dvě roviny textilní výroby:

  • symbolická, ctnostná, domácí a ženská, spojovaná s úctou, morálkou a obrazem římské matrony,
  • a výrobní, tichá a nucená, skrytá za zdmi dílen a poháněná rukama těch, kteří neměli na výběr.

Přesto byly obě tyto roviny spojené stejným vláknem: lidskou prací, opakováním, znalostí a nepostradatelností textilu pro každou vrstvu společnosti.

✨ Textil jako civilizační konstanta

Přestože se národy a říše střídaly, základní princip zůstal neměnný: zpracovat přírodní materiál do vlákna, z vlákna utkat látku, a z látky vytvořit funkční a estetický předmět.

Ať už šlo o panovníky v zlatem vyšívaných pláštích nebo venkovské ženy u přadleny, každý nitkový příběh v sobě nesl lidskou dovednost, čas a duši.


Příště: 3. Díl - Barvířská tajemství antiky